1 Sept 2017

Προαιρετικές και όχι υποχρεωτικές οι Πανελλήνιες Ιανουαρίου

Όλα όσα διευκρινίζει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου στο News 24/7. Πώς θα υπολογίζεται ο βαθμός τετραμήνου και ποια τα σενάρια για την καθιέρωση βάσεων ανά σχολή και όχι βάσει αριθμού εισακτέων
Σύγχυση έχουν προκαλέσει σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς οι εξετάσεις εθνικού τύπου Ιανουαρίου στη Γ' Λυκείου, λίγες ημέρες μετά την επίσημη ανακοίνωση των αλλαγών που επιχειρεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ήδη οι "αντίθετες φωνές" μιλούν για εξετάσεις που διπλασιάζουν το κόστος των Πανελληνίων, ενισχύουν την παραπαιδεία και δημιουργούν ερωτηματικά ως προς τη "δεξαμενή" από την οποία θα καλυφτούν οι ανάγκες για επιπλέον εκπαιδευτικό προσωπικό που θα αποκτήσει τον ουσιαστικό ρόλο των εξωτερικών αξιολογητών.
Πριν προλάβει ωστόσο, να ολοκληρωθεί ο κύκλος επαφών του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου με αντιπροσωπείες των κομμάτων και πριν καν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο με τις προτάσεις για το Εθνικό Απολυτήριο και το νέο εισαγωγικό σύστημα, ο αρμόδιος υπουργός ξεκαθαρίζει στο News 24/7 ότι τελικά οι εξετάσεις εθνικού τύπου στην τελευταία τάξη του Λυκείου θα είναι "προαιρετικές" και όχι "υποχρεωτικές" για τους τελειοφοίτους και ότι το "μπόνους" των επιπλέον μορίων υπόκειται στην ευθύνη του κάθε μαθητή. "Ωστόσο, είναι βέβαιο ότι όλοι θα προβούν σε αυτή την επιλογή, σαν τεστ προετοιμασίας για τις Πανελλήνιες του Ιουνίου", αναφέρει ο Κ. Γαβρόγλου.

Μιλώντας στο News 24/7 ο ίδιος διευκρίνισε αναλυτικά: "Τη στιγμή που κάτι είναι μπόνους, εξ' ορισμού δεν μπορεί να είναι υποχρεωτικό. Ακόμη και τώρα, μπορώ να πάω στις εξετάσεις Ιουνίου και να δώσω λευκή κόλλα. Υπάρχουν και παιδαγωγικά όμως επιχειρήματα. Αυτά υπαγορεύουν ότι εάν ένας μαθητής συμμετέχει σε ενδιάμεσες εξετάσεις, τσεκάρει τον εαυτό του, τσεκάρει πώς διαβάζει, ο εκπαιδευτικός βλέπει εάν ο τρόπος μελέτης του μαθητή είναι αποτελεσματικός, οι γονείς αντιλαμβάνονται εάν το παιδί τους αποδίδει ή όχι κτλ. Άρα, οι εξετάσεις προόδου είναι παιδαγωγικά σωστές. Κάθε εξέταση δημιουργεί ωστόσο, άγχος".

Και ενώ στην αρχική πρόταση της ηγεσίας του υπουργείου σημειώνονταν ότι "η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό, μόνον εάν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου", η νέα πραγματικότητα ορίζει ότι η συμμετοχή στις εξετάσεις Ιανουαρίου θα είναι τελικά προαιρετική. Ο υπουργός μάλιστα, πρόσθεσε ότι "συζητά οποιαδήποτε άλλη πρόταση, αρκεί να οδηγεί στον ίδιο στόχο, δηλαδή τη ριζική αλλαγή του Λυκείου και του υπάρχοντος συστήματος", ενώ ως προς τη σύγχυση που δημιουργήθηκε, εξηγεί: "Η πρόταση ήταν σαφής, από την πρώτη στιγμή ανακοίνωσης του σχεδίου. Ίσως ήταν κρυμμένη έννοια. Δεν ήταν κομπίνα, αλλά ίσως κάποια σημεία έπρεπε να είχαν αποσαφηνιστεί".

Στα σχόλια για "εσπευσμένη κίνηση προς απόσβεση των εσωκομματικών αντιδράσεων", αλλά και τα δημοσιεύματα περί "αναδίπλωσης της τελευταίας στιγμής", ο κ. Γαβρόγλου απαντά: "Αυτά είναι τα βολικά σενάρια. Πρέπει να καταλάβουμε ότι αυτό είναι ένα σχέδιο που πάει σε διαβούλευση και ο τελευταίος που θα είχε πρόβλημα να αναδιπλωθεί, είμαι εγώ προσωπικά. Αλίμονο εάν δεν ακούμε τις αντίθετες φωνές. Υπάρχουν και θέματα που ίσως θα έπρεπε να είχαν τονιστεί επικοινωνιακά, αλλά θεωρώ ότι ήταν εγγενή σε αυτά που παρουσιάσαμε. Το μπόνους σημαίνει δεύτερη ευκαιρία και παιδαγωγικά έχει μόνο θετικές αντανακλάσεις".

Τι γίνεται όμως πρακτικά στην περίπτωση που ένας μαθητής επιλέγει τις εξετάσεις Ιανουαρίου σε σχέση με κάποιον που δεν μετέχει σε αυτές και πώς θα διαμορφώνεται ο βαθμός τετραμήνου, αλλά και ο βαθμός Απολυτηρίου τους; "Αυτό είναι κάτι που πρέπει να μελετήσουμε. Πρέπει να βρούμε σε τι βαθμό θα παίζει ρόλο η μη συμμετοχή. Επειδή όμως, υπάρχουν οι ενδοσχολικές εξετάσεις, ο προφορικός βαθμός, η συνολική συμμετοχή του μαθητή και η δημιουργική - ερευνητική εργασία, με χαρτί και μολύβι βλέπουμε ότι τελικά οι κλειστού τύπου πανελλαδικές εξετάσεις, θα αποτελούν ένα απειροελάχιστο ποσοστό. Μπορεί και να υπολογίζεται στο 1%", εξήγησε ο υπουργός. "Δεν θέλω να μπω όμως στην κουβέντα του συντελεστή βαρύτητας για καθένα απ' όλα αυτά όμως", είπε, ενώ σημείωσε ότι για τον τελικό βαθμό του Απολυτηρίου θα δίνεται βαρύτητα στις εξετάσεις Ιουνίου. "Ο τελικός βαθμός του Απολυτηρίου θα κρίνεται από τις Πανελλήνιες", ενώ για το βαθμό του τετραμήνου δεν θα υπολογίζεται με αρνητικό πρόσημο η μη συμμετοχή. "Δεν θα έχει τυπική ισχύ όλο αυτό έτσι κι αλλιώς. Ο βαθμός τετραμήνου είναι η πρόοδος σε διάφορα στάδια και ο βαθμός Απολυτηρίου, ο βαθμός του Ιουνίου πρωτίστως αλλά και η πρόοδος όλου του χρόνου".

"Δίνουμε ζωή σε ένα κουφάρι. Θέλουμε τα σχολεία να κλείνουν πιο αργά μέσα στον χρόνο, τα παιδιά να συνεργάζονται στις εργασίες, οι καθηγητές να διδάσκουν λιγότερες ώρες στην τάξη και το υπόλοιπο του χρόνου που πρέπει νομίμως να είναι στο σχολείο, να βρίσκονται εκεί για να λύνουν απορίες. Δεν είναι απλό το επιχείρημα", κατέληξε ο υπουργός.

Στα ίδια μήκη κύματος, μιλώντας το απόγευμα της Πέμπτης στο ραδιόφωνο Realfm 97.8 και την εκπομπή του Νίκου Στραβελάκη, ο υπουργός είπε χαρακτηριστικά: "Εγώ θα έλεγα να το επιλέξουν όλοι οι μαθητές. Αν τώρα κάποιοι μαθητές πουν 'εγώ δεν το θέλω' και 'θέλω να πάω κατευθείαν τον Ιούνιο', θεωρώ ότι θα έχουν το δικαίωμα να το κάνουν. Αλλά να με θυμηθείτε και καταλαβαίνετε πως το λέω αυτό, ότι παιδαγωγικά θα το αγκαλιάσουν όλοι".

Απαντώντας μάλιστα σε αντιπολιτευτικές φωνές που μιλούν για διπλές εξετάσεις και άρα διπλή αγωνία, ο αρμόδιος υπουργός σχολίασε: "Θα είναι ένας τρόπος δοκιμασίας για να δούμε αν εγώ που διαβάζω, διαβάζω σωστά, γιατί ξέρουμε ότι κάποιες φορές τα παιδιά διαβάζουν με λάθος τρόπο. Θα είναι ένας τρόπος, αν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι αποτελεσματικοί, γιατί κι αυτοί οι άνθρωποι καμιά φορά δεν είναι τόσο αποτελεσματικοί όσο πρέπει. Θα είναι ένα τεστάρισμα αν τυχόν αυτή η ύλη είναι μία ύλη καλή για εξετάσεις και όλο αυτό θα μετράει μόνο θετικά υπέρ του μαθητή".

Την ίδια στιγμή, πηγές του υπουργείου Παιδείας, αναφέρουν στο News 24/7 ότι εξετάζεται σοβαρά η καθιέρωση βάσεων ανά σχολή, αντί του ορισμού συγκεκριμένου αριθμού εισακτέων. Αυτό πρακτικά μεταφράζεται ως ότι κάθε σχολή θα ορίζει μία βάση και όσοι την περνούν, θα εισάγονται σε αυτή ανεξαρτήτως αριθμού.
Οι καίριες αλλαγές

Ειδικότερα, στο αρχικό σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, αναφέρονταν ρητά ότι "η θέσπιση του διαγωνίσματος πρώτου τετραμήνου (Ιανουάριος), που είναι κοινό για όλους τους υποψήφιους, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου, να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται σε μια τρίωρη εξέταση. Η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον εάν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, άρα είναι μία εξέταση που θα λειτουργεί ευνοϊκά για τους μαθητές. Δίνει, δηλαδή, μια ευκαιρία για τη βελτίωση του βαθμού του Ιουνίου, δίνει ένα 'μπόνους' που επιτρέπει στους υποψήφιους να μην αντιμετωπίζουν με το σημερινό δέος τη δοκιμασία των τελικών εξετάσεων. Το διαγώνισμα του Ιανουαρίου μειώνει τις πιέσεις των γονιών προς τους εκπαιδευτικούς για υψηλούς βαθμούς που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις των παιδιών τους".

Να θυμίσουμε επίσης ότι σύμφωνα με την αρχική πρόταση, ο βαθμός που θα πάρει ένας μαθητής σε ένα μάθημα στις εξετάσεις του Ιανουαρίου θα μετράει κατά 90% στον βαθμό του Απολυτηρίου, ενώ η σχολική επίδοση θα μετράει κατά 20% στο βαθμό πρόσβασης για τα ΑΕΙ.
Ν. Κεραμέως στο Ραδιόφωνο 24/7: Προβληματικό, δύσκολα υλοποιήσιμο και δαπανηρό το νέο σύστημα

Προβληματικό, δύσκολα υλοποιήσιμο και δαπανηρό - όπως ισχυρίζονται εκτός από τη ΝΔ και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας - χαρακτήρισε, μιλώντας στο ραδιόφωνο 24/7 η αρμόδια Τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως το νέο εισαγωγικό σύστημα.

Πρόσθεσε ότι ενώ η κυβέρνηση έλεγε ότι θα καταργήσει τις πανελλήνιες, τελικά προσθέτει έξτρα εξετάσεις και τον Ιανουάριο και ότι το σύστημα των πανελλαδικών έχει καλά στοιχεία αλλά και τρωτά, για τα οποία θα πρέπει να γίνει συζήτηση για να αλλάξουν τα πράγματα με φειδώ, αλλά και με δικλείδες ασφαλείας για να προστατευθεί το αδιάβλητο των πανελληνίων. Σημείωσε ότι το νέο σύστημα ακυρώνει στη βάση του τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του Λυκείου, καθώς δεν προσμετράται η Α' και Β' Λυκείου και οι μαθητές με το που μπαίνουν στη Γ' Λυκείου, ετοιμάζονται πυρετωδώς για τις διπλές πανελλήνιες εξετάσεις.

Η κ. Κεραμέως κοντοστάθηκε και στην έλλειψη παντελούς σχεδίου αξιολόγησης εκπαιδευτικών και του έργου τους που θα έπρεπε να αποτελεί τη βάση για την αλλαγή της δομής του Λυκείου. "Δεν είχε να μου πει τίποτα ο υπουργός χτες περί αξιολόγησης", είπε χαρακτηριστικά.

Την ίδια στιγμή άσκησε κριτική στο υπουργικό σχέδιο, καθώς όπως εξήγησε, το κόστος των κεντρικά οργανωμένων εξετάσεων θα είναι διπλό, το ίδιο και για τη μέση οικογένεια, δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πού θα βρεθούν τα κονδύλια για τους έξτρα βαθμολογητές, τις online πλατφόρμες, αλλά και τους εκπαιδευτικούς που θα διδάσκουν το 4ο μάθημα εισαγωγής και υποστήριξε ότι με τις ερευνητικές - δημιουργικές εργασίες στην Γ' Λυκείου, θα δημιουργηθεί μία νέα φάμπρικα, όπως συμβαίνει σήμερα στα πανεπιστήμια.

Τέλος, ως προς το σχέδιο της ΝΔ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η κ. Κεραμέως κράτησε τις αποστάσεις της, λέγοντας ότι αυτές θα γίνουν από τη ΔΕΘ και τον ίδιο τον πρόεδρο της γαλάζιας παράταξης, Κυριάκο Μητσοτάκη. 

No comments:

Post a Comment